Hoe we niet-alledaagse problemen oplossen

 

Probleem

DIV-ers niet in beweging te krijgen (100.000+ gemeente). DIV-team had grote moeite met nadenken over de toekomst en een andere manier van werken. Hierdoor was er geen beweging in het team te krijgen.

 

Oplossing

Stiekem het team opgegeven voor de landelijke wedstrijd van Mailprofs ‘Beste DIV-afdeling van Nederland’.

Eerste reactie: “dan ga je maar lekker zelf….” etc. Doel was het opstellen van de beste toekomstvisie voor de eigen afdeling.

Schoorvoetend ging het team akkoord met de deelname. Na een presentatie in Woerden kwamen we in de finale. Of we nu als tweede, derde of vierde zijn geëindigd is nooit helemaal duidelijk geworden. Maar dat was ook niet belangrijk.

Sindsdien is de koers helder en de veranderbereidheid groot.

 

  

 

Probleem

De wens was meer klantgerichtheid, maar medewerkers vielen steeds terug in oude gewoontes (provincie).

 

Oplossing

Alle medewerkers in de bus meegenomen naar hotel de Heerlijckheid van Ermelo en ze laten ervaren wat echte gastvrijheid met je doet. Zelf voelen dat gastgerichtheid het echte verschil maakt. Een inspirerend verhaal en heerlijk diner maakten de dag compleet.

Sindsdien is de gastgerichtheid merkbaar groter en werd onderling gedrag vergeleken met de ervaring in Ermelo.